Recenzja gry Small World
Small World to typowa gra fantastyczna. Tytuł idealnie zgrał się z mapą, którą zmniejszamy w zależności od ilości graczy. Tak czy inaczej – świat jest wciąż zbyt mały. na początku gracz wybiera cechę wraz z rasą, a każda z nich składa się na kilkanaście wyborów.
Możemy stać się Gigantami Latającymi czy Gigantami Komandosami – dzielą się oni na te silniejsze jak Elfy czy Bogaci oraz te słabsze, którym są Krasnoludy. Nie ma tutaj więc równowagi, co jest jednak zabiegiem celowym. Pierwszą możemy wziąć za darmo, jednak skorzystanie z kolejnych to już dodatkowe koszty.
Każda z nich charakteryzuje się określoną liczbą żetonów. Sama oprawa graficzna jest bardzo barwna i kolorowa. Wszelkie kolory dobrane zostały tak, że nie rażą one w oczy i są bardzo przyjemne. Bez problemu plansza mogłaby wylądować na ścianie jako obraz. Estetyka, która odgrywa w planszówkach bardzo dużą rolę, stoi więc na wysokim poziomie.
Gra najbardziej opłaca się, gdy gramy w nieco większą liczbę osób. Im mniej, tym szybciej może nas znudzić. Ras jest naprawdę dużo i niejeden gracz może się pogubić. Trzeba jednak lubić klimat fantasy, żeby gra nas do siebie nie zniechęciła. To właśnie na tym opiera się w całości.
Dodatkowo spora ilość liczenia sprawia, że gra może stać się dla nas monotonna. Dlatego, jeśli lubimy dynamikę w grze i ciągłe zwroty akcji, nie powinniśmy się na nią decydować.
W naszym świecie przybywa gwałtownie mieszkańców, a ilość wody pitnej zaczyna się szybko zmniejszać. Inne cywilizacje zaczęły powiększać swe terytorium, torując drogę innym. Wszystko zaczyna się kurczyć w zastraszającym tempie. W pudełku znajdziemy 168 żetonów ras, 18 żetonów zagubionych plemion, 14 kart ras oraz karty do zdolności specjalnych.
Znajdziemy również przeróżne elementy specjalne takie jak żetony punktów, które pomogą dojść nam do zwycięstwa jeszcze szybciej. Elementów jest naprawdę sporo i samo ich wyciągnięcie i ustawienie zajmie nam naprawdę sporo czasu. Nie jest więc to gra,, na szybko ” – wymaga przygotowania, układania i trochę czasu wolnego.
Sama instrukcja jest napisana dosyć jasno, dlatego nie powinna sprawiać nam żadnych problemów. Same mechanizmy mogą szybko przybrać nieoczekiwany zwrot akcji. Brak jednak tutaj bezpośrednich interakcji między graczami takimi jak na przykład pojedynki, co nieco jej ujmuje. Po jakimś czasie gry można zacząć się nudzić ponieważ w grze nie będzie działo się nic ciekawego.
Podsumowując, to gra prosta i monotonna, dobra do zagrania raz na jakiś czas. Koszt jest także spory, dlatego warto zastanowić się, czy na pewno chcemy w nią inwestować.